IV. Könyv - Akik lemondtak a világról
 
34.
 A világról való lemondásunk nem más, mint önmagunk megtagadása: a 
Megfeszített kbvetése „A vílágról való lemondás nem más, mint a kereszt 
és őnmegtagadás jele, Ezért tudd meg, hogy a mai nappal meghal tál ennek
 a világnak, e világ cselekedeteinek és vágyainak, s az Apostol szavai 
szerint meg vagy feszítve e világ számára, s a világ a te számodra (Gal 
6,14). Fontold meg tehát, milyen a kereszt élete, melyre felesküdtél, s 
melynek zászlaja alatt ezután élned kell e földi életben: mert nem te 
élsz már, hanem Az él benned, Akit keresztre feszítettek érted (uo. 
2,20). Úgy kell tehát élnünk és viselkednünk, ahogyan Ő, amikor a 
kereszten függött értünk. Nekünk is e földi életet kell élnünk, de mint 
Dávid mondja, át kell szögeznünk testünket az Úr félelmével (Zsolt 
118,120.), hogy akaratunk és vágyunk ne búnös kívánságainkat, hanem ezek
 megtagadását szolgálja. Igy teljesítjük az Úr parancsát: ,Aki föl nem 
veszi keresztjét és nem követ engem, nem méltó hozzám" (Mt 10,38). De 
azt mondhatnád erre: Hogyan hordozhatná valaki mindig a keresztet, vagy 
miképpen élhetne keresztre feszítve? Halld röviden ennek magyarázatát!" 
35.
 A mi keresztünk: az Úr félelme „A mi keresztünk az Úr félelme. Ha 
valaki keresztre van feszítve, nem mozgathatja vagy forgathatja tagjait 
tetszése szerint. Éppen úgy mi sem elégíthetjük ki akaratunkat és 
vágyainkat aszerint, ami kellemes és pillanatnyilag gyönyörködtet, hanem
 az Úr törvényeihez kell szabnunk őket, amelyek mindenkor köteleznek 
bennünket. Hasonlóképpen az, akit keresztre szegeztek, már nem a 
jelenvalókra tekint, és nem a saját érzelmeire gondol; nem aggasztja a 
holnap gondja, nem vágyódik semminek a bírására, nem zaklatja gőg, 
viszálykodás, versengés; nem bánkódik a jelen méltatlansága miatt, nem 
emlékezik a régiekre, s amíg e halandó testben él, azt tartja, hogy 
meghalt mindannak, ami földi, és csak előre tekint a szíve, ahová 
kétségtelenül mihamar megérkezik. Így nekünk is, akiket szintén 
keresztre feszített az Úr félelme, meg kell halnunk mindezeknek: tehát 
nem csupán a test búneinek, hanem mindennek, ami földi, s oda kell 
szegeznünk lelki szemeinket, ahová reméljük, hogy minden pillanatban 
átköltözhetünk. Így tagadhatjuk meg minden bűnös vágyunkat és testi 
vonzalmunkat."
36. A világról való lemondásunk mit sem ér, ha 
újra behálóz bennünket az, amiről lemondtunk „Őrizkedjél tehát valaha is
 visszavenni valamit abból, amit lemondásoddal elvetettél, s az Úr 
tilalma ellenére vissza ne fordulj az evangéliumi szántóföldre, hogy 
megkeresd köntösödet, és újra abba öltözzél, amit egyszer már levetettél
 (Mt 24,18). E világ alantas földi vágyaihoz és törekvéseihez se térj 
vissza, és Krisztus parancsa ellenére le ne szállj a tökéletesség 
tetőfokáról, hogy visszavégy valamit abból, amiről lemondtál (Mk 13,15).
 Örizkedjél attól, hogy visszagondolj szüleidre és régebbi vonzalmaidra:
 mert ha visszacsábítanak e világ gondjai és bajai, rád is vonatkoznak 
majd az Üdvözítő szavai: „Senki, aki kezét az eke szarvára téve 
hátratekint, nem alkalmas az Isten országára" (Lk 9,62). Most kezdetben,
 hited buzgóságával és teljes alázatossággal megvetetted a gógöt; de 
őrizkedjél attól, hogy amikor kissé jobban megismered majd a zsoltárokat
 és a szerzetesi életet, lassanként felfuvalkodva, újra kevélységet ne 
táplálj magadban, s így az Apostol szavai szerint ,,újra felépítve azt, 
amit leromboltál, önmagadat tedd törvényszegővé" (Gal 2,18). Hanem 
inkább ragaszkodjál mindvégig ahhoz a mezítelenséghez, melyet Isten és 
angyalai előtt fogadtál. Hasonlóképpen tarts ki abban az alázatosságban 
és türelemben is, mellyel tíz napon át oly állhatatosan s oly sok 
könnyhullatással kérted a kolostor kapuja előtt felvételedet, sőt 
ezekben az erényekben még növekedjél és előbbre haladjál. Bizony szomorú
 látvány, amikor az ember előbbre akar jutni az elemektől, a kezdettől, s
 el akar érni a tökéletességre, de még amazoknál is alacsonyabbra 
süllyed vissza! Mert nem az, aki kezd, hanem aki állhatatos marad 
mindvégig, az üdvözül" (Mt 10,22; 24,13). 
37. A sátán mindig 
áskálódik végső célunk ellen, azért állandóan szemmel kell őt tartanunk 
„A ravasz kígyó ugyanis mindig sarkunk után leselkedik: vagyis végső 
célunk ellen áskálódik, és életünk végéig romlásunkra tör. Ezért a 
dicséretes kezdet és a nagy buzgóság, mellyel valaki lemond a világról, 
semmit sem ér, ha ezt a lemondást nem ajánlja s nem kíséri megfelelő 
befejezés is, s ha Krisztus alázatosságát, melyre az Ő színe előtt 
fogadalmat tettél, nem őrzöd meg életed végéig úgy, ahogy most magadévá 
tetted. Hogy ezt elérhessed, mindig tartsd szemmel a kígyó fejét, vagyis
 első sugallatait, s mielőbb valld meg őket elöljáródnak. Úgy zúzhatod 
szét már csírájukban veszedelmes csábításait, ha nem szégyenled feltárni
 őket elöljáród előtt." 
38. Aki lemondott a világról, annak fel 
kell készülnie a kísértésre Ezért a Szentírás szavai szerint, «ha 
Istennek kívánsz szolgálni, légy állhatatos az istenfélelemben, és 
készülj el – ne a nyugalomra, ne a békés életre, ne az élvezetekre, 
hanem – a megpróbáltatásra», a szorongatásra (Sir 2,1). „Mert sok 
viszontagságon át kell bemennünk az Isten országába" (ApCsel 14, 21). 
„Szűk a kapu és keskeny az ösvény, mely az életre visz, s bizony kevesen
 találják meg azt" (Mt 7,14). Fontold meg tehát, hogy te e néhány 
kiválasztott közé tartozol, s ne veszítsd el buzgóságodat a sokaság 
példája és lanyhasága miatt: hanem úgy élj, mint e néhány kiválasztott, 
hogy e kevesekkel együtt kiérdemeld az Isten országát. «Mert sokan 
vannak a meghívottak, de kevesen a választottak» (Mt 20,16), és kisded 
az a nyáj, melynek az Atya odaígérte az országot (Lk 12,32). Azért tudd 
meg, hogy nem csekély bűn az, ha valaki, aki a tökéletességre tett 
fogadalmat, olyasmik után törekszik, amik tökéletlenek. A tökéletességre
 pedig ezeken a fokokon át és ily módon lehet eljutni:" 
39. 
Hogyan kell eljutni a tökéletességre? ,Üdvösségünk forrása s ennek 
megőrzése, mint mondtam, az Úr félelme. Aki a tökéletesség útján akar 
járni, ezáltal jut el az őszinte megtéréshez, a búneitól való 
megtisztulss hoz s erényeinek megórzéséhez. Ha ez átmeg áthatja az em. 
ber lelkét, ettől majd megvet minden teremtményt, elfeledkezik szüleiről
 és visszaborzad a világtól. Ha pedig megveti és eldobja összes javait, 
ezzel megszerzi az alázatosságot. Az alázatosságnak viszont ezek az 
ismertetőjelei: Aki alázatos, 1. mindenben megtagadja önakaratát. 2. 
Nemcsak cselekedeteit, de még gondolatait sem rejti el elöljárója előtt.
 3. Semmit sem bíz saját belátására, hanem mindent elöljárójának 
ítéletére hagy, s annak intéseit mohón és szívesen hallgatja. 4. 
Mindenben megtartja az engedelmességet, szelídséget s az állhatatos 
türelmet. 5. Senkit sem illet méltatlansággal, de amiatt sem kesereg és 
nem szomorkodik, ha más bánt vele méltatlanul. 6. Semmit sem tesz és nem
 merészel, amit a közös regula vagy az ősök példája nem javasol. 7. 
Megelégszik minden hitványsággal, és mindenre nézve, amit parancsolnak 
neki, mintegy rossz és méltatlan munkásnak tartja magát. 8. Nemcsak 
szájával, külsőleg, hanem szíve mélyén is vallja és átérzi, hogy 
mindenkinél alábbvaló. 9. Nyelvét megfékezi és nem lármás a hangja. 10. 
Nem könnyen hajlik és kész nevetésre. Ilyen és hasonló jelekből 
ismerhető fel az igazi alázatosság. Ha ezt igazán elsajátítod, akkor 
nyomban elvezet a tökéletesség magasabb fokára: arra a szeretetre, amely
 nem ismeri a félelmet. Ennek segítségével, amit azelőtt nem minden 
félelem nélkül tartottál meg, azt most minden fáradság nélkül, szinte 
magától értetődően kezded teljesíteni, s nem a büntetés miatt vagy 
bármilyen félelemból, hanem magának a jónak szeretetéből s az erényekben
 való gyönyörködésből teszed." 
40. A szerzetes a tökéletesség 
példáját ne sokakban, hanem csak egy testvérben, vagy legfeljebb 
néhányban keresse „Hogy erre minél könnyebben eljuthass, a közösségből 
csak néhány, sốt inkább csak egy-két testvérben, semmint sokakban keresd
 a példát a tökéletes élet utánzására. Mert nem tekintve azt, hogy 
kifogástalan, tiszta életet csak keveseknél találsz, ebből még más 
haszon is származik: e szerzetesi, vagyis a kolostori élet 
tökéletességére jobban oktat és alakít egy ember példája." 
41. 
Aki szerzetesi közösségben él, annak sok mindent el kell tűrnie s 
viselnie „Mindezt akkor tudod csak elérni, s a lelki élet e szabályai 
szerint akkor tudsz mindvégig kitartani, ha a közösségben megtartod ezt a
 három elvet: A Zsoltáros szavai szerint: «Én pedig, mint a süket, nem 
hallok, s mint a néma, aki nem nyitja ki száját, olyan vagyok; olyanná 
lettem, mint az, aki nem hall, és nincs ellentmondás a szájában» (Zsolt 
37,14-15), te is úgy élj, mint a süket, néma és vak. Azon kívül, akit 
kiválasztottál magadnak, hogy tökéletessége érdeménél fogva kövesd: mint
 a vak, ne láss meg semmit, ami kevésbé szolgál épülésedre; különben 
azok, akik ezt teszik, tekintélyükkel vagy példájukkal a rosszabbnak a 
követésére csábítanának, amit azelőtt kárhoztattál. Ha azt hallod, hogy 
valaki engedetlen, makacs vagy rágalmazó, vagy másképpen viselkedik, 
mint ahogy te tanultad, ne botránkozzál meg rajta, és példája ne 
indítson követésére: hanem mint a süket, aki mindezt nem is hallja, 
bocsásd el a füled mellett. Ha téged vagy más valakit gyaláznak, ha 
sértegetnek, fel ne indulj, s az ilyen beszédre ne hallgass, mint a 
süket. Szívedben énekeld mindig a Zsoltáros szavait: «Elhatároztam: 
Vigyázok utaimra, hogy ne vétkezzem nyelvemmel. Féket teszek számra, míg
 a bűnös szemben áll velem. Elnémultam, megalázkodtam, s még a jóról is 
hallgattam» (Zsolt 38,2-3). De negyedszer azt is tartsd szem előtt, ami a
 fentebb említett hármat még jobban ékesíti és ajánlja: hogy az Apostol 
szavai szerint légy oktalanná ezen a világon, hogy bölccsé lehess (1Kor 
3,18). Ne fontolgasd, ne bírálgasd, amit parancsolnak, hanem teljes 
egyszerűséggel és föltétlen hittel mindenben engedelmeskedjél. Csak azt 
tartsd szentnek, azt hasznosnak, azt bölcsnek, amit Isten törvénye vagy 
elöljáród ítélete annak jelent ki. Ha erre a tanításra alapítod az 
életedet, mindenkor megmaradhatsz a kolostor fegyelmében, s a 
kolostorból sem az ellenség kísértései, sem pártoskodások ki nem 
kergetnek." 
42. A szerzetes a türelem erényét ne mások erényétől
 várja, hanem a maga béketűréséből „Tehát türelmedet ne reméld mások 
erényéből, vagyis hogy csak akkor legyen meg benned, ha senki sem 
ingerel: mert azt kikerülni nem áll hatalmadban. Várd inkább saját 
alázatosságodtól és béketűrésedtől, mert ez saját akaratodtól függ." 
43.
 A mondottak összefoglalása: Hogyan juthat el a szerzetes a 
tökéletességre? „S hogy mindaz, amit itt most hosszasabban kifejtettem, 
minél könnyebben szívedbe vésódjék s elmédben minél mélyebben 
meggyökerezzék: röviden összegezem, hogy parancsaimat e rövid 
foglalatuknál fogva mind emlékezetben tarthasd. Halld tehát néhány 
szóval, mi módon juthatsz el különösebb fáradság és nehézség nélkül a 
legnagyobb tökéletességre: Üdvösségünknek és a bölcsességnek kezdete a 
Szentírás szerint az Úr félelme (Péld 1,7). A szív töredelme a világról 
való lemondásra késztet, vagyis hogy mondjunk le mindenről s vessük meg 
összes javainkat. E lemondásból alázatosság születik. Az alázatosság 
akaratunk megtagadására vezet. Akaratunk megtagadása gyökerestül kiirtja
 minden vétkünket. Ha pedig kiúztük vétkeinket, megerősödnek és virulnak
 az erények. Az erények növekedésével megszerezhetjük a szív 
tisztaságát. A szív tisztaságával elnyerjük az apostoli szeretet 
tökéletességét."
2021. szeptember 15., szerda
Kasszián Szent jános - A cenobita monostorok szabályai
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.