Nagy örömmel látom, hogy a mai napon Isten háza a fiaknak sokaságától 
ékes, és ti mindnyájan szíves örömest jöttetek össze. Ha rátok nézek, 
arcotok ragyogása kitűnô tanúbizonyságot tesz lelki örömötökrôl, hiszen 
azt mondja a bölcs: A jókedv földeríti az arcot. (Péld 15,13) Ma tehát 
én is buzgóbban lépek föl a szószékre, egyrészt azért, hogy résztvegyek 
lelki örömetekben, másrészt pedig, hogy kihirdessem nektek lelkünk 
orvosságának, a szent nagyböjtnek elérkeztét. Mindannyiunk közös Ura, 
mint fiait szeretô atya, le akarja mosni a múltban elkövetett 
vétkeinket, ezért a szent böjtölés által gondolt ki nekünk gyógyulást. 
Senki se legyen tehát szomorú és ne mutatkozzék búbánatosnak! Inkább 
mindenki örültön-örüljön és dicsôítse lelkünk Gondozóját, aki 
megnyitotta elôttünk ezt a pompás utat és fogadja nagy örvendezve a Böjt
 elérkeztét. Szégyenkezzenek a pogányok, takarják el arcukat a zsidók 
annak láttán, hogy szeretetünk micsoda ujjongó buzgalommal üdvözli a 
Böjt eljövetelét; és tapasztalják meg mi a különbség köztük meg köztünk.
 Ôk csak nevezzék ünnep meg népünnep réven a részegeskedést, a tobzódás 
meg az ocsmányság különféle fajtáit, amiket ünnepeiken nyilván 
elkövetnek. Ám az Isten Egyházának azt kell ünnep néven hívnia, ami az 
elôbbieknek éppen fordítottja: a böjtölést, a test megvetését és minden 
velük kapcsolatos erényt. Mert az a valódi ünnep, amelyen megvan a lélek
 üdvössége, a béke s az egyetértés és amelyrôl teljesen száműztük e 
világnak vásárát; amelyen nem lábatlankodik a lárma, a zsivaj, a 
szakácsok futkosása s a barmok letaglózása, hanem helyettük mély 
nyugalom, csendesség, szeretet, öröm, béke, nyájasság és számtalan lelki
 jó uralkodik.
             E beszédek valódi célja és haszna. --
 Nos, engedjétek meg, hogy errôl a böjtrôl mondjak kedvességteknek egyet
 és mást. De elôszór arra kérlek benneteket: beszédeimet áhítatosan 
hallgassátok, hogy így valami nemes haszonnal térhessetek innét 
otthonotokba. Nem ok nélkül jöttünk itt össze; vagyis nem azért, hogy 
egyikünk beszéljen, másikunk pedig megtapsolja a szónokot, aztán meg 
szétoszoljunk; hanem azért, hogy én valami olyat mondjak, ami hasznos és
 elômozdítja üdvösségteket, ti pedig gyarapodjatok szavaimból és nagy 
lelki nyereséggel távozhassatok innét. A templom valóban a lélek 
orvoslásának műhelye, s az idejötteknek nem szabad mindaddig 
hazatérniök, amíg megfelelô orvosságot nem kaptak és nem helyezték 
sebeikre. A merô hallgatás cselekedetek nélkül mit sem ér. Hallgasd csak
 Szent Pál szavát: Nem a törvény hallgatói igazak Isten elôtt, hanem a 
törvény megtartói nyernek megigazulást. (Róm 2,13)
             
Krisztus is azt mondta egy beszédében: Nem mindaz, aki mondja nekem: 
Uram, Uram! megyen be a mennyek országába, hanem aki Atyám akaratát 
cselekszi, az megyen be mennyek országába. (Mt 1,21) Mivel tudjuk, 
szeretteim, hogy semmi hasznunk nem lesz a hallgatásból, ha valóraváltás
 nem követi, necsak hallgatók legyünk, hanem cselekvôk is: mert így a 
beszédekre következô cselekedetek nagy bizalommal tölthetnek el 
bennünket. Ezért szívetek minden redôjét nyissátok föl és úgy 
hallgassátok böjti beszédeimet. Amikor a tiszta, szende, nemes 
menyasszonyt szobájába akarják vezetni, elôbb szônyegekkel díszítik föl a
 lakás minden részét, kitakarítják az egész házat és minden hanyag 
cselédet kitiltanak belôle. Azt szeretném, ha ti is hasonlóképpen 
kitakarítanátok lelketeket, búcsút mondanátok a gyönyörnek meg a 
falánkságnak és befogadnátok szívétek rejtekébe minden jónak 
szülôanyját, a szemérmetességnek és minden más erénynek tanítóját: a 
böjtöt, mégpedig azért, hogy nagyobb legyen boldogságtok, s a böjt 
megfelelô orvosságot adjon nektek. Ha az orvosok gyógyszert akarnak 
beadni azoknak, akik szeretnék megtisztítani testük áporodott, romlott 
nedvét, elôírják a testi eledeltôl való tartózkodást, hogy az orvosság 
hatóerejét semmi se gátolja, hanem kifejthesse, megmutathassa hatását. 
Hozzánk, akik e böjt-adta hasznot akarjuk lelki gyógyszerül bevenni (azt
 a hasznot értem, amely a sovány eledelen való élésbôl származik), 
sokkal inkább illik megtisztítanunk és felüdítenünk lelkünket, hogy 
részegségbe ne merüljön, mert ez megsemmisíti a böjt hasznos hatását.
            
 Tudom, hogy mai mondanivalóm sok embert megdöbbent. De kérlek 
benneteket, ne szolgáljunk vaktában a megszokásnak, hanem ésszerűen 
rendezzük be életünket. Vagy talán van valami hasznunk a mindennapi 
lakmározásból s a nagy részegségbôl? De mit beszélek én haszonról? 
Hiszen ezekbôl csak nagy kár és elviselhetetlen veszteség származik. 
Mihelyt ugyanis borgôzös lesz az elme, már eleve és azon nyomban vége a 
böjtölés hasznának is. Mondd csak, mi kellemetlenebb, mi utálatosabb, 
mint amikor éjfélig szopogatják a színbort és hajnaltájt, a kelô nap 
sugarában, csak úgy dôl belôlük a nemrég fölkortyolt bor szaga. 
Kellemetlenkednek a járókelôknek, eljátsszák tekintélyüket rabszolgáik 
elôtt, mindenki nevet rajtuk, akinek egy garas ára illemtudása van és --
 ami még fontosabb -- nagy kicsapongásukkal, idétlen és haszontalan 
mértéktelenségükkel még az Isten haragját is magukra vonják. Mert azt 
mondja Szent Pál: Iszákosak nem fogják bírni Isten országát. (1Kor 6,10)
 Lehet-e ezeknél valaki szerencsétlenebb? Hiszen röpke, de ártó 
élvezeteik miatt kivettetnek a menny pitvarából. Bár ne volna az itteni 
gyülekezetben senki olyan, aki efféle nyavalyával van megverve. Vajha 
teljes józansággal és mértéktartással lakomáznánk e napon is! Bárcsak 
megmenekedhetnénk ama dúló viharoktól, amelyeket a részegség 
természetszerűleg fölidéz! Ó csak kiköthetnénk a lelkek kikötôjében: a 
böjtben, hogy elnyerhessük bôséges javait. Mert amint a dorbézolás az 
emberi nemnek rengeteg bajt okoz, úgy a testiség megvetése s a böjt 
kimondhatatlan sok javunknak elômozdítója volt mindenkor. Az Isten 
ugyanis, ahogy megteremtette az embert, mindjárt kezdetben a következô 
parancsot adta az ôsszülônek (mert tudta, hogy lelke üdvössége végett 
erre az orvosságra különösen szüksége van): A Paradicsom minden fájáról 
ehetel, de a jó és rossz tudás fájáról ne egyél. (Ter 2,16--17) Már ez a
 kijelentés: ,,Ebbôl ehetel, amabból nem'' -- a böjt elôképe volt. Nos, 
ezt a parancsot meg kellett volna tartani, de Ádám nem tartotta meg; 
legyôzte ôt gyomra féktelensége, engedetlenséget követett el és halálra 
ítéltetett. Mikor ti. nemünk ellensége, a kaján ördög, látta az ôsszülô 
paradicsombeli, nyomorúság-nemismerô életét és látta, hogy angyalként él
 a földön, testhez kötött létére is; el akarta gáncsolni, el akarta ütni
 a még nagyobb ígéretek reményétôl és íme, még attól is megfosztotta, 
ami már az övé volt. Ilyen nagy baj az, ha nem tudunk megmaradni a 
magunk portáján, hanem nagyobbra sóvárgunk! Éppen errôl mondta a bölcs: A
 halál pedig a sátán irigységébôl jött a világra. (Bölcs 2,24) Látod, 
kedvesem: a mértéktelenséget már kezdetben nyomon követte a halál 
bevonulása. Vedd csak szemügyre, hogy a Szentírás késôbb is újra meg 
újra helyteleníti a kicsapongást és azt mondja egy helyen: Leüle a nép 
enni meg inni, majd nekiálla játszani. (Kiv 32,6); másutt pedig: Ám 
meghízott a kedvenc és -- kirúgott! Meghízott, kövér lett, 
meghájasodott. (MTörv 32,15) Sôt Szodoma népe egyebek közt ezzel a 
vétekkel idézte önfejére az Isten engesztelhetetlen haragját. Halld a 
próféta szavát: Íme, ez volt a gonoszsága Szodoma nôvérednek:... a 
kenyér bôsége... az ô és leányainak tétlensége. (Ez 16,49) Mert ez a 
gyökere és forrása minden bajnak.
             A böjtöt a szentek
 példája ajánlja. -- Láttad a falánkság ártó hatását? Lásd meg a böjt 
eredményeit is. A nagy Mózes negyven napi böjt után megkapta a 
törvénytáblákat és mivel a hegyrôl leszálltában szeme megakadt a nép 
gonoszságán, a hosszas kitartás árán szerzett táblákat elvetette, 
összetörte (Kiv 24,18; 31,18; 32,19), mert nem tartotta érdemesnek, hogy
 a részeg és hámból kirúgó nép megkapja az Úr-szerezte törvényeket. 
Ezért ismét negyvennapi böjtre volt szüksége e csodálatos prófétának, 
hogy a nép gonosz-volta miatt összetört táblákat újra megkaphassa onnan 
felülrôl és lehozhassa. (Kiv 34,28) Ugyanennyi napot töltött böjtben a 
nagy Illés is; jutalmul kikerülte a halál hatalmát, tüzes szekéren az 
égbe ragadtatott és mainapiglan nem tapasztalta meg a halált. (1Kir 
19,8) A Vágyak Férfia szintén többnapi böjt után részesült ama 
csodálatos látomásban, fékezte meg az oroszlánok dühét és változtatta 
juhok szelídségéve. (Dán 10,3) Nem a természetet változtatta meg; a 
vadság megmaradt, csak az étvágy irányát terelte másfelé. Ilyen 
böjtöléssel hárították el magukról az Úr ítéletét Ninive lakói is. 
Megtartatták a böjtöt állatokkal, emberekkel egyaránt; következésképpen 
mindegyikük elhagyta vétkes üzelmeit és megbocsátásra indította a 
mindenség Urát. (Jón 3,7) És még nagyon sok olyant említhetnék, aki az 
Ó- vagy az Újszövetségben híres lett böjtölésérôl. De miért idôzzünk 
tovább a szolgáknál? Forduljunk inkább mindnyájunk közös Ura felé! A mi 
Urunk Krisztus jómaga is elôbb negyven napig böjtölt és csak azután 
vette föl az ördöggel a harcot. (Mt 4,2) Ezzel valamennyiünknek példát 
mutatott, hogy böjttel fegyverkezzünk fel, ebbôl merítsünk erôt és 
szerelkedjünk föl a sátán elleni küzdelemre. Azt kérdezheti most 
valamelyik élesszemű, elevenebb eszű hallgatóm: Miért böjtöl az Úr 
ugyanannyi napig, mint szolgái; miért nem több napig? Nem véletlenül 
történt ez, hanem bölcsességének és mondhatatlan jóságának 
következményeképpen. Nem akarta ugyanis, hogy azt higyjék róla: csak 
látszólag jelent meg, nem öltött testet és nincs emberi természete. 
Azért böjtölt ugyanannyi napig és azért nem toldott hozzá több napot, 
mert így akarta az akadékoskodók torkára fojtani a szót. Ha ti. Krisztus
 negyvennapi böjtje ellenére egyesek mégis így mernek beszélni, milyen 
állítások megkockáztatására nem vetemedtek volna, hogyha Krisztus bölcs 
elôrelátással ki nem üti kezükbôl ezt a fegyvert? Azért nem akart több 
napig böjtölni, hanem csak addig, ameddig szolgái, hogy kézzelfoghatóan 
megmutassa: teste ugyanaz, mint a miénk és természete sem üt el a 
miénktôl.
             4. Megmutattam, hogy nagy a böjtölés 
jelentôsége és belôle bôséges lelki haszon származik. A szolgák és az Úr
 példájával igazoltam ezt. Arra kérlek tehát benneteket, kedves 
hallgatóim, el ne utasítsátok tunya módon ama nyereséget, amely a 
böjtbôl származik, hiszen most már ismeritek hasznos voltát és ne 
essetek szomorúságba a böjti idô eljötte miatt, hanem örüljetek és 
ujjongjatok úgy, amint Szent Pál mondja: Bár a mi külsô emberünk 
romlásnak indul is; mindazonáltal a belsô ember napról-napra megújul. 
(2Kor 4,16) A böjt lelkünk tápláléka és amint a testi eledel hízlalja a 
testet, úgy a böjt is erôsíti a lelkünket, könnyű szárnyakkal látja el, 
hogy a magasba emelkedhessék a mennyei dolgok szemléletére; fölébe emeli
 a gyönyöröknek és evilág minden kellemetességének. És ahogy a könnyű 
hajók gyorsabban szelik át a tengert, viszont elsüllyednek, ha sok 
terhet raknak rájuk, úgy a böjt is könnyebbé teszi a lelket és elôsegíti
 azt, hogy a földi élet tengerén könnyűszerrel átkelhessen, az égre s az
 égiekre tekintsen, semmire se becsülje az itten-valókat, hanem kerülje 
el ôket, mint árnyéknál s álomnál semmirevalóbbakat. Ezzel szemben a 
falánkság meg a részegeskedés elnehezíti a lelket, meghízlalja a testet;
 a szellemet rabul ejti, minden oldalról kikezdi, nem engedi, hogy a 
józan ész megmaradjon erejében, hanem arra ösztökéli, hogy lejtôre 
jusson és mindent a saját üdve ellen cselekedjék. Ne hanyagoljuk el, 
szeretteim, üdvösségünk ügyét; hiszen tudjuk, hogy a renyheség mennyi 
rossznak szülôje; kerüljük tehát a belôle származó kárt. Mert a gyönyör 
nemcsak az Újszövetségben tilos, amelyben nagyobb az igazságra törekvés,
 keményebb a harc, nagy a verejtékezés, bôséges a jutalom és 
kimondhatatlan a koszorú; hanem az Ószövetségben is, amikor a zsidók 
homályban ültek, szövétnekre szorultak és mint a csecsemôk, csak 
lassan-lassan nevelôdtek; mondom: akkor sem volt megengedve a 
dorbézolás. Ne gondoljátok, hogy e szavakkal ok nélkül kifogásoljuk az 
élvezeteket; hallgassátok meg a próféta beszédét: Ti távolnak 
gondoljátok a veszedelem napját és a gonoszság trónusához közeledtek! 
Elefántcsontágyakban lustálkodtok és henyéltek kereveteiteken; 
lakmároztok a nyáj bárányaiból és a csorda borjúiból... Serlegekbôl 
isszátok a bort, a legfinomabb kenetekkel kenitek meg magatokat és 
állandóaknak tartjátok ezeket, nem pedig mulandóknak. (Ám 6,3-6). 
Láttátok, mily súlyos váddal illeti a próféta a kéjelgést; pedig szavait
 a tompaagyú, háládatlan, napról-napra a hasukat szolgáló zsidókhoz 
intézi. Figyeljétek csak meg a szavak pontos értelmét: amikor ugyanis a 
próféta kipellengérezte falánkságukat és szertelen borisszák mivoltukat,
 még hozzátette: És állandóaknak tartjátok ezeket, nem pedig 
mulandóknak. Majd hogy ki nem mondja: a gyönyörűség élvezése csak a 
torokig s az ajakig tart, tovább nem terjed.
             A földi
 élet mulandó volta. -- A gyönyör kérész-életű, ideiglenes; a fájdalom 
örök és végetnemérô. Ezt a zsidók tapasztalatból tudhatták volna. Amint a
 próféta mondja: állandónak és maradandónak tartottak mindent, nem pedig
 mulandónak, azaz elröpülônek s egyetlen szempillantásig meg nem 
maradónak. Minden emberi és testi dolog ilyen: még itt sincs és máris 
tovaszáll; ilyenek az élvezetek, ilyen az emberi dicsôség és hatalom, 
ilyen a gazdagság, ilyen az egész földi jólét; nincs benne egyetlen 
erôs, állandó, szilárd pont; megfordítva: sebesebben fut el, mint a 
folyó árja; csupasz-árván hagyja el azokat, akik rá áhítoznak. Bezzeg 
nem ilyenek a lelki javak; gyökeresen különböznek amazoktól: szilárdak, 
rendületlenek, viszontagságot nem ismernek, minden idôre 
kiterjeszkednek. Be nagy esztelenség tehát ingatag dolgokért elcserélni a
 biztosakat; az ideigtartókért az örökkévalókat; a röpkeéletűekért a 
maradandókat; súlyos bűnhôdésünk okozóiért ama dolgokat, amelyek az 
eljövendô életben végtelen boldogságot szereznek nekünk. Mindezt, kérlek
 benneteket, eszünkbe véve fordítsunk szeges gondot üdvösségünkre; 
vessük meg a haszontalan és ártalmas gyönyöröket, fogadjuk örömmel a 
böjtöt és minden más bölcs isteni intézkedést; egészen változtassuk meg 
életünket, nap nap után induljunk buzgón jócselekedeteink végzésére: 
hogy az egész nagyböjti szent idô folyamán lelki kincseket szerezhessünk
 és erényeinkbôl nagy gazdagságot halmozhassunk fel; így ugyanis méltán 
megérhetjük az Úrnak nagy napját is (a húsvétot); bizalommal járulhatunk
 a félve-tisztelt lelki asztalhoz, tiszta lelkiismerettel részesedhetünk
 a fönséges és halhatatlan javakban, töltekezhetünk a belôlük áradó 
kegyelemmel, azoknak közbenjáró imáira, akik tetszettek magának 
Krisztusnak, kegyes Istenünknek; Vele az Atyának és a Szentléleknek 
dicsôség, hatalom, tisztesség most és mindig és örökön örökké. Ámin

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.