Nagy örömmel látom, hogy a mai napon Isten háza a fiaknak sokaságától
ékes, és ti mindnyájan szíves örömest jöttetek össze. Ha rátok nézek,
arcotok ragyogása kitűnô tanúbizonyságot tesz lelki örömötökrôl, hiszen
azt mondja a bölcs: A jókedv földeríti az arcot. (Péld 15,13) Ma tehát
én is buzgóbban lépek föl a szószékre, egyrészt azért, hogy résztvegyek
lelki örömetekben, másrészt pedig, hogy kihirdessem nektek lelkünk
orvosságának, a szent nagyböjtnek elérkeztét. Mindannyiunk közös Ura,
mint fiait szeretô atya, le akarja mosni a múltban elkövetett
vétkeinket, ezért a szent böjtölés által gondolt ki nekünk gyógyulást.
Senki se legyen tehát szomorú és ne mutatkozzék búbánatosnak! Inkább
mindenki örültön-örüljön és dicsôítse lelkünk Gondozóját, aki
megnyitotta elôttünk ezt a pompás utat és fogadja nagy örvendezve a Böjt
elérkeztét. Szégyenkezzenek a pogányok, takarják el arcukat a zsidók
annak láttán, hogy szeretetünk micsoda ujjongó buzgalommal üdvözli a
Böjt eljövetelét; és tapasztalják meg mi a különbség köztük meg köztünk.
Ôk csak nevezzék ünnep meg népünnep réven a részegeskedést, a tobzódás
meg az ocsmányság különféle fajtáit, amiket ünnepeiken nyilván
elkövetnek. Ám az Isten Egyházának azt kell ünnep néven hívnia, ami az
elôbbieknek éppen fordítottja: a böjtölést, a test megvetését és minden
velük kapcsolatos erényt. Mert az a valódi ünnep, amelyen megvan a lélek
üdvössége, a béke s az egyetértés és amelyrôl teljesen száműztük e
világnak vásárát; amelyen nem lábatlankodik a lárma, a zsivaj, a
szakácsok futkosása s a barmok letaglózása, hanem helyettük mély
nyugalom, csendesség, szeretet, öröm, béke, nyájasság és számtalan lelki
jó uralkodik.
E beszédek valódi célja és haszna. --
Nos, engedjétek meg, hogy errôl a böjtrôl mondjak kedvességteknek egyet
és mást. De elôszór arra kérlek benneteket: beszédeimet áhítatosan
hallgassátok, hogy így valami nemes haszonnal térhessetek innét
otthonotokba. Nem ok nélkül jöttünk itt össze; vagyis nem azért, hogy
egyikünk beszéljen, másikunk pedig megtapsolja a szónokot, aztán meg
szétoszoljunk; hanem azért, hogy én valami olyat mondjak, ami hasznos és
elômozdítja üdvösségteket, ti pedig gyarapodjatok szavaimból és nagy
lelki nyereséggel távozhassatok innét. A templom valóban a lélek
orvoslásának műhelye, s az idejötteknek nem szabad mindaddig
hazatérniök, amíg megfelelô orvosságot nem kaptak és nem helyezték
sebeikre. A merô hallgatás cselekedetek nélkül mit sem ér. Hallgasd csak
Szent Pál szavát: Nem a törvény hallgatói igazak Isten elôtt, hanem a
törvény megtartói nyernek megigazulást. (Róm 2,13)
Krisztus is azt mondta egy beszédében: Nem mindaz, aki mondja nekem:
Uram, Uram! megyen be a mennyek országába, hanem aki Atyám akaratát
cselekszi, az megyen be mennyek országába. (Mt 1,21) Mivel tudjuk,
szeretteim, hogy semmi hasznunk nem lesz a hallgatásból, ha valóraváltás
nem követi, necsak hallgatók legyünk, hanem cselekvôk is: mert így a
beszédekre következô cselekedetek nagy bizalommal tölthetnek el
bennünket. Ezért szívetek minden redôjét nyissátok föl és úgy
hallgassátok böjti beszédeimet. Amikor a tiszta, szende, nemes
menyasszonyt szobájába akarják vezetni, elôbb szônyegekkel díszítik föl a
lakás minden részét, kitakarítják az egész házat és minden hanyag
cselédet kitiltanak belôle. Azt szeretném, ha ti is hasonlóképpen
kitakarítanátok lelketeket, búcsút mondanátok a gyönyörnek meg a
falánkságnak és befogadnátok szívétek rejtekébe minden jónak
szülôanyját, a szemérmetességnek és minden más erénynek tanítóját: a
böjtöt, mégpedig azért, hogy nagyobb legyen boldogságtok, s a böjt
megfelelô orvosságot adjon nektek. Ha az orvosok gyógyszert akarnak
beadni azoknak, akik szeretnék megtisztítani testük áporodott, romlott
nedvét, elôírják a testi eledeltôl való tartózkodást, hogy az orvosság
hatóerejét semmi se gátolja, hanem kifejthesse, megmutathassa hatását.
Hozzánk, akik e böjt-adta hasznot akarjuk lelki gyógyszerül bevenni (azt
a hasznot értem, amely a sovány eledelen való élésbôl származik),
sokkal inkább illik megtisztítanunk és felüdítenünk lelkünket, hogy
részegségbe ne merüljön, mert ez megsemmisíti a böjt hasznos hatását.
Tudom, hogy mai mondanivalóm sok embert megdöbbent. De kérlek
benneteket, ne szolgáljunk vaktában a megszokásnak, hanem ésszerűen
rendezzük be életünket. Vagy talán van valami hasznunk a mindennapi
lakmározásból s a nagy részegségbôl? De mit beszélek én haszonról?
Hiszen ezekbôl csak nagy kár és elviselhetetlen veszteség származik.
Mihelyt ugyanis borgôzös lesz az elme, már eleve és azon nyomban vége a
böjtölés hasznának is. Mondd csak, mi kellemetlenebb, mi utálatosabb,
mint amikor éjfélig szopogatják a színbort és hajnaltájt, a kelô nap
sugarában, csak úgy dôl belôlük a nemrég fölkortyolt bor szaga.
Kellemetlenkednek a járókelôknek, eljátsszák tekintélyüket rabszolgáik
elôtt, mindenki nevet rajtuk, akinek egy garas ára illemtudása van és --
ami még fontosabb -- nagy kicsapongásukkal, idétlen és haszontalan
mértéktelenségükkel még az Isten haragját is magukra vonják. Mert azt
mondja Szent Pál: Iszákosak nem fogják bírni Isten országát. (1Kor 6,10)
Lehet-e ezeknél valaki szerencsétlenebb? Hiszen röpke, de ártó
élvezeteik miatt kivettetnek a menny pitvarából. Bár ne volna az itteni
gyülekezetben senki olyan, aki efféle nyavalyával van megverve. Vajha
teljes józansággal és mértéktartással lakomáznánk e napon is! Bárcsak
megmenekedhetnénk ama dúló viharoktól, amelyeket a részegség
természetszerűleg fölidéz! Ó csak kiköthetnénk a lelkek kikötôjében: a
böjtben, hogy elnyerhessük bôséges javait. Mert amint a dorbézolás az
emberi nemnek rengeteg bajt okoz, úgy a testiség megvetése s a böjt
kimondhatatlan sok javunknak elômozdítója volt mindenkor. Az Isten
ugyanis, ahogy megteremtette az embert, mindjárt kezdetben a következô
parancsot adta az ôsszülônek (mert tudta, hogy lelke üdvössége végett
erre az orvosságra különösen szüksége van): A Paradicsom minden fájáról
ehetel, de a jó és rossz tudás fájáról ne egyél. (Ter 2,16--17) Már ez a
kijelentés: ,,Ebbôl ehetel, amabból nem'' -- a böjt elôképe volt. Nos,
ezt a parancsot meg kellett volna tartani, de Ádám nem tartotta meg;
legyôzte ôt gyomra féktelensége, engedetlenséget követett el és halálra
ítéltetett. Mikor ti. nemünk ellensége, a kaján ördög, látta az ôsszülô
paradicsombeli, nyomorúság-nemismerô életét és látta, hogy angyalként él
a földön, testhez kötött létére is; el akarta gáncsolni, el akarta ütni
a még nagyobb ígéretek reményétôl és íme, még attól is megfosztotta,
ami már az övé volt. Ilyen nagy baj az, ha nem tudunk megmaradni a
magunk portáján, hanem nagyobbra sóvárgunk! Éppen errôl mondta a bölcs: A
halál pedig a sátán irigységébôl jött a világra. (Bölcs 2,24) Látod,
kedvesem: a mértéktelenséget már kezdetben nyomon követte a halál
bevonulása. Vedd csak szemügyre, hogy a Szentírás késôbb is újra meg
újra helyteleníti a kicsapongást és azt mondja egy helyen: Leüle a nép
enni meg inni, majd nekiálla játszani. (Kiv 32,6); másutt pedig: Ám
meghízott a kedvenc és -- kirúgott! Meghízott, kövér lett,
meghájasodott. (MTörv 32,15) Sôt Szodoma népe egyebek közt ezzel a
vétekkel idézte önfejére az Isten engesztelhetetlen haragját. Halld a
próféta szavát: Íme, ez volt a gonoszsága Szodoma nôvérednek:... a
kenyér bôsége... az ô és leányainak tétlensége. (Ez 16,49) Mert ez a
gyökere és forrása minden bajnak.
A böjtöt a szentek
példája ajánlja. -- Láttad a falánkság ártó hatását? Lásd meg a böjt
eredményeit is. A nagy Mózes negyven napi böjt után megkapta a
törvénytáblákat és mivel a hegyrôl leszálltában szeme megakadt a nép
gonoszságán, a hosszas kitartás árán szerzett táblákat elvetette,
összetörte (Kiv 24,18; 31,18; 32,19), mert nem tartotta érdemesnek, hogy
a részeg és hámból kirúgó nép megkapja az Úr-szerezte törvényeket.
Ezért ismét negyvennapi böjtre volt szüksége e csodálatos prófétának,
hogy a nép gonosz-volta miatt összetört táblákat újra megkaphassa onnan
felülrôl és lehozhassa. (Kiv 34,28) Ugyanennyi napot töltött böjtben a
nagy Illés is; jutalmul kikerülte a halál hatalmát, tüzes szekéren az
égbe ragadtatott és mainapiglan nem tapasztalta meg a halált. (1Kir
19,8) A Vágyak Férfia szintén többnapi böjt után részesült ama
csodálatos látomásban, fékezte meg az oroszlánok dühét és változtatta
juhok szelídségéve. (Dán 10,3) Nem a természetet változtatta meg; a
vadság megmaradt, csak az étvágy irányát terelte másfelé. Ilyen
böjtöléssel hárították el magukról az Úr ítéletét Ninive lakói is.
Megtartatták a böjtöt állatokkal, emberekkel egyaránt; következésképpen
mindegyikük elhagyta vétkes üzelmeit és megbocsátásra indította a
mindenség Urát. (Jón 3,7) És még nagyon sok olyant említhetnék, aki az
Ó- vagy az Újszövetségben híres lett böjtölésérôl. De miért idôzzünk
tovább a szolgáknál? Forduljunk inkább mindnyájunk közös Ura felé! A mi
Urunk Krisztus jómaga is elôbb negyven napig böjtölt és csak azután
vette föl az ördöggel a harcot. (Mt 4,2) Ezzel valamennyiünknek példát
mutatott, hogy böjttel fegyverkezzünk fel, ebbôl merítsünk erôt és
szerelkedjünk föl a sátán elleni küzdelemre. Azt kérdezheti most
valamelyik élesszemű, elevenebb eszű hallgatóm: Miért böjtöl az Úr
ugyanannyi napig, mint szolgái; miért nem több napig? Nem véletlenül
történt ez, hanem bölcsességének és mondhatatlan jóságának
következményeképpen. Nem akarta ugyanis, hogy azt higyjék róla: csak
látszólag jelent meg, nem öltött testet és nincs emberi természete.
Azért böjtölt ugyanannyi napig és azért nem toldott hozzá több napot,
mert így akarta az akadékoskodók torkára fojtani a szót. Ha ti. Krisztus
negyvennapi böjtje ellenére egyesek mégis így mernek beszélni, milyen
állítások megkockáztatására nem vetemedtek volna, hogyha Krisztus bölcs
elôrelátással ki nem üti kezükbôl ezt a fegyvert? Azért nem akart több
napig böjtölni, hanem csak addig, ameddig szolgái, hogy kézzelfoghatóan
megmutassa: teste ugyanaz, mint a miénk és természete sem üt el a
miénktôl.
4. Megmutattam, hogy nagy a böjtölés
jelentôsége és belôle bôséges lelki haszon származik. A szolgák és az Úr
példájával igazoltam ezt. Arra kérlek tehát benneteket, kedves
hallgatóim, el ne utasítsátok tunya módon ama nyereséget, amely a
böjtbôl származik, hiszen most már ismeritek hasznos voltát és ne
essetek szomorúságba a böjti idô eljötte miatt, hanem örüljetek és
ujjongjatok úgy, amint Szent Pál mondja: Bár a mi külsô emberünk
romlásnak indul is; mindazonáltal a belsô ember napról-napra megújul.
(2Kor 4,16) A böjt lelkünk tápláléka és amint a testi eledel hízlalja a
testet, úgy a böjt is erôsíti a lelkünket, könnyű szárnyakkal látja el,
hogy a magasba emelkedhessék a mennyei dolgok szemléletére; fölébe emeli
a gyönyöröknek és evilág minden kellemetességének. És ahogy a könnyű
hajók gyorsabban szelik át a tengert, viszont elsüllyednek, ha sok
terhet raknak rájuk, úgy a böjt is könnyebbé teszi a lelket és elôsegíti
azt, hogy a földi élet tengerén könnyűszerrel átkelhessen, az égre s az
égiekre tekintsen, semmire se becsülje az itten-valókat, hanem kerülje
el ôket, mint árnyéknál s álomnál semmirevalóbbakat. Ezzel szemben a
falánkság meg a részegeskedés elnehezíti a lelket, meghízlalja a testet;
a szellemet rabul ejti, minden oldalról kikezdi, nem engedi, hogy a
józan ész megmaradjon erejében, hanem arra ösztökéli, hogy lejtôre
jusson és mindent a saját üdve ellen cselekedjék. Ne hanyagoljuk el,
szeretteim, üdvösségünk ügyét; hiszen tudjuk, hogy a renyheség mennyi
rossznak szülôje; kerüljük tehát a belôle származó kárt. Mert a gyönyör
nemcsak az Újszövetségben tilos, amelyben nagyobb az igazságra törekvés,
keményebb a harc, nagy a verejtékezés, bôséges a jutalom és
kimondhatatlan a koszorú; hanem az Ószövetségben is, amikor a zsidók
homályban ültek, szövétnekre szorultak és mint a csecsemôk, csak
lassan-lassan nevelôdtek; mondom: akkor sem volt megengedve a
dorbézolás. Ne gondoljátok, hogy e szavakkal ok nélkül kifogásoljuk az
élvezeteket; hallgassátok meg a próféta beszédét: Ti távolnak
gondoljátok a veszedelem napját és a gonoszság trónusához közeledtek!
Elefántcsontágyakban lustálkodtok és henyéltek kereveteiteken;
lakmároztok a nyáj bárányaiból és a csorda borjúiból... Serlegekbôl
isszátok a bort, a legfinomabb kenetekkel kenitek meg magatokat és
állandóaknak tartjátok ezeket, nem pedig mulandóknak. (Ám 6,3-6).
Láttátok, mily súlyos váddal illeti a próféta a kéjelgést; pedig szavait
a tompaagyú, háládatlan, napról-napra a hasukat szolgáló zsidókhoz
intézi. Figyeljétek csak meg a szavak pontos értelmét: amikor ugyanis a
próféta kipellengérezte falánkságukat és szertelen borisszák mivoltukat,
még hozzátette: És állandóaknak tartjátok ezeket, nem pedig
mulandóknak. Majd hogy ki nem mondja: a gyönyörűség élvezése csak a
torokig s az ajakig tart, tovább nem terjed.
A földi
élet mulandó volta. -- A gyönyör kérész-életű, ideiglenes; a fájdalom
örök és végetnemérô. Ezt a zsidók tapasztalatból tudhatták volna. Amint a
próféta mondja: állandónak és maradandónak tartottak mindent, nem pedig
mulandónak, azaz elröpülônek s egyetlen szempillantásig meg nem
maradónak. Minden emberi és testi dolog ilyen: még itt sincs és máris
tovaszáll; ilyenek az élvezetek, ilyen az emberi dicsôség és hatalom,
ilyen a gazdagság, ilyen az egész földi jólét; nincs benne egyetlen
erôs, állandó, szilárd pont; megfordítva: sebesebben fut el, mint a
folyó árja; csupasz-árván hagyja el azokat, akik rá áhítoznak. Bezzeg
nem ilyenek a lelki javak; gyökeresen különböznek amazoktól: szilárdak,
rendületlenek, viszontagságot nem ismernek, minden idôre
kiterjeszkednek. Be nagy esztelenség tehát ingatag dolgokért elcserélni a
biztosakat; az ideigtartókért az örökkévalókat; a röpkeéletűekért a
maradandókat; súlyos bűnhôdésünk okozóiért ama dolgokat, amelyek az
eljövendô életben végtelen boldogságot szereznek nekünk. Mindezt, kérlek
benneteket, eszünkbe véve fordítsunk szeges gondot üdvösségünkre;
vessük meg a haszontalan és ártalmas gyönyöröket, fogadjuk örömmel a
böjtöt és minden más bölcs isteni intézkedést; egészen változtassuk meg
életünket, nap nap után induljunk buzgón jócselekedeteink végzésére:
hogy az egész nagyböjti szent idô folyamán lelki kincseket szerezhessünk
és erényeinkbôl nagy gazdagságot halmozhassunk fel; így ugyanis méltán
megérhetjük az Úrnak nagy napját is (a húsvétot); bizalommal járulhatunk
a félve-tisztelt lelki asztalhoz, tiszta lelkiismerettel részesedhetünk
a fönséges és halhatatlan javakban, töltekezhetünk a belôlük áradó
kegyelemmel, azoknak közbenjáró imáira, akik tetszettek magának
Krisztusnak, kegyes Istenünknek; Vele az Atyának és a Szentléleknek
dicsôség, hatalom, tisztesség most és mindig és örökön örökké. Ámin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.