2020. december 21., hétfő

Az athoszi "Szent" Paisziosszal való találkozásom története


A Szent Ingyenorvosló Damján és Kozma ünnepe volt (november 1/14) 1992, szombati nap. Szürke idő volt és úgy látszott esni fog. Már 6 éve pap voltam. Korán megérkeztem az Athoszi Dafnéba, hogy az öreg kompra várjak, hogy elhagyjam Athosz hegyét, ahol pár napot töltöttem a Szent Anna és más szkítikben (kis kunyhókból álló ortodox remeteség, mely általában egy nagyobb monostorhoz tartozik).

Itt véletlenül összetalálkoztam Nikodemusz (Christodoulopoulos), az Ellenikoni Szent Nikodemusz Monostroból, Gortyniaszból. Nikodemosz Szerzetes azt ajánlotta igyunk egy kávét, hogy elüssük az időt, mivel elég korán érkeztünk meg Dafnéba. Elfogadtam az ajánlatát, ő megvette a kávékat a Dafnéban található egyik kisboltban, majd leültünk meginni a kint lévő öreg padokra.

Kevés figyelmet fordítva arra, hogy mi folyik körülöttünk, csak ültünk ott és az általunk ismert eseményekről beszélgettünk. Hirtelen egy nagy tömegre lettünk figyelmesek, mely Dafne dokkjánál gyűlt össze. Én azt hittem, hogy a tömeg a komp miatt érkezett, de Nikodemusz szerzetes azt mondta, hogy még túl korai lenne, hogy ez a nagy tömeg ilyen hirtelen megjelenjen a dokknál, így hát elindult megnézni miért is érkezett ez a nagy tömeg. Nikodemusz szerzetes visszatértekor arról informált, hogy a hírhedt Paisziosz ''geronda'' (a geronda görögül öreget jelent) volt ott, útban Athoszról a Souroti zárda apácáihoz. Nikodemusz szerzetes megkért, hogy menyjünk közelebb, hogy megkérdezzek valamit tőle. Vonakodtam és megkérdeztem miért nem kérdezi meg ő maga a gerondát? Nikodemusz szerzetes azt válaszolta: „Nem tudom kordában tartani a nevetésem”.

Így hát elindultunk a tömeg felé! Mivel találkoztam ott? Mindenki valami világi dologról kérdezgette a gerondát. Az egyik ember még azt is megkérdezte, milyen autót kellene vennie! Elhatároztam, hogy nem zavartatom magam azzal, hogy bármit is kérdezzek tőle. De hirtelen megváltozott a hozzáállásom, amikor meghallottam, hogy Paisziosz geronda szánalmas válaszokat ad a hozzá intézett kérdésekre.

Kevesebb mint 6 hónappal korábban, az Athosz-hegyi Karyesben található Illés Próféta Szkítijének, zélóta szerzeteseit, akik az Oroszországon Kívüli Orosz Ortodox Egyház hívei voltak, igazságtalanul kilakoltatta monostorukból az újonnan megválasztott Konstantinápolyi Bertalan ''Patriarcha''. Az első lelki kérdés, amit ettől a csoportól hallottam az az volt, amikor egyikük megkérdezte Paisziosz gerondát, „Helyes dolog volt, hogy a patriarcha kiűzte a Szent Illés Szkít szerzeteseit a monostorukból?” Paisziosz szerzetes válasza teljesen lesokkolt engem. Paisziosz geronda így válaszolt: „Ha a csecsemőt szoptató anya megfázik, akkor nem vesszük el tőle a babáját, és nem adjuk oda egy másik rákos anyának”. Paisios geronda kifejtette, hogy a Konstantinápolyi Patriarchátus volt az az anya, aki egyszerűen "megfázott", míg az Oroszországon Kívül Orosz Ortodox Egyház volt a rákos anya!

Megrázott Paisziosz geronda véleménye, miszerint az ökumenizmus eretneksége csak egy ''megfázás'', míg a ROCOR szerzeteseinek változatlan ortodoxiája, pedig egy rákos betegség!

Annak a fájdalomnak köszönhetően, amit magamban éreztem, felbátorodtam és közelebb mentem Paisziosz gerondához, hogy feltegyek neki néhány kérdést, ahogy azt Nikodemusz szerzetes kérte tőlem. Egy egyszerű athoszi szkufiját (szerzetesi fejfedő) viseltem, mint mindig akkoriban. „Geronda, szeretnék feltenni egy kérdést, de csak akkor akarok választ kapni, ha megvilágosodást kapsz Istentől ezzel a kérdéssel kapcsolatban”- mondtam. Nagyjából ugyanúgy, ahogyan egy jósnő tette volna, a geronda elkezdett információkat gyűjteni tőlem: hol éltem, stb., hogy az isteni megvilágosodás révén megválaszolja a kérdésemet. Határozottan továbbra sem közöltem vele semmilyen információt, hogy a válasza „Istentől származzon”. Én (már évek óta pap) megkérdeztem tőle: „Mit mond neked Isten, váljak-e pappá?” A geronda az ég felé nézett, majd azt válaszolta: „ne legyél pap”.

Megköszöntem neki majd elmentem. Nikodemusz szerzetes, aki ott ált és mindezt látta, már kitört a nevetésben.

Sok más ilyen eseményt ismerek még Paisios geronda idejéből...

 

Filaretosz (Klimakitisz) püspök

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.